DARI IBU UNTUK PEMINAT BLOG

Friday, April 18, 2008

OTAK KANAN - TEKNIK JEPUN SHICHIDA METHODS

JUMAAT (18/4/08)


Petang ni sedang ibu leka dengan pc tetiba aja ada officer ibu mengedarkan risalah ni ... nak tahu, jom baca.

Ceritanya mengenai seorang ibu yang telah menghantar anaknya ke kelas Sichinda ... yakni kelas yang diuruskan oleh orang Jepun melatih anak-anak berfikir menggunakan otak sebelah kanan. Otak sebelah kanan ni lebih efektif sebenarnya dari otak sebelah kiri. Untuk itu cubalah practisekan caranya ni kepada anak-anak dan katanya baru seminggu dia buat kat anaknya, dia dah nampak keberkesananya. Cubalah buat seperti di bawah ni ... manalah tahu dengan niat yang baik menjadi pulak nanti.

1. Sewaktu anak nak tidur atau tidur-tidur ayam, cakaplah kat anak sepenuh hati dan sejujurnya yang kita sayang kat dia, dia budak baik, dia anak soleh, dia budak kuat, tak sakit, dia budak pandai dsb. Sebab semasa tidur-tidur ayam nilah otak kanan sedang bekerja, otak kiri dah tidur dah, tapi kena buat seikhlas hati ... kalau tengah marah, tak jadi. Kalau anak kita dah tidur, ramas-ramaslah jari atau tangan dia, macam picitlah supaya dia kembali berada dalam tidur2 ayam. Kata kawan ni, dia buat kat anak dia sebab anaknya bagun pagi lambat, pas tu menangis lagi, dia pun cakap kat anaknya setiap hari yang dia budak baik, dia suka pergi sekolah, dia budak sihat, dia nak bagun awal .... dan sekarang ni katanya 6.30 pagi dia dah bukak mata termasuk Sabtu dan Ahad.



2. Mulalah ajar anak gunakan kad. Kawan ni ajar anak ABC-Z guna kad, seminggu je, sekarang katanya dah kenal semua huruf dan siap boleh eja perkataan pendek-pendek. Buatlah kat banyak-banyak dan tunjuk kat dia orang cepat-cepat, macam a ...b...c...d...e, insyakAllah cepat dia dapat sebab bila kita tunjuk kad laju-laju atau cepat-cepat otak kanan dia bekerja keras untuk tangkap apa benda yang kita tunjuk tu ... kita boleh buat card 1,2,3, gambar-gambar ... potonglah gambar kat mana-mana dsb.

3. Satu lagi, gerak kerja tangan adalah hasil dari otak kanan, so ajar anak kita main tanah liat, main water colour, melukis, gunting kertas, origami dsb. Memanglah selepas tu kita kena kemas tapi takpe ... nak pandaikan anaklah katakan. Satu lagi cuba kita lukis gambar, contohnya rama2, tapi sebelah sahaja dan suruh dia orang sambung lukis ikut apa yang kita lukis pada sebelah lagi. Ini pun dapat mengaktifkan penggunaan otak kanan. Nak tahu kenapa orang Cina dan Jepun pandai-pandai belaka, sebab dia orang makan guna chopstik .. chopstik tu mengaktifkan kerja tangan dan dah tentu dapat gerakkan otak kanan.

4. Jangan suka marah-marah atau tengking anak kita ..... sebab mereka boleh simpan semuanya dalam otak kiri, .... kalau termarah kat dia, pergi balik kat cara no. 1, maaf kata kat dia.

5. Satu lagi develop they all punya imagination by start bercerita kat anak kita dan suruh anak sambung cerita tu ... walaupun cerita tu memanglah merapu, takpa ... kita pun bukan tak biasa merapu ...

6. Main teka teki dengan mereka, taruk satu barang dalam kota tissue dan suruh anak teka apa benda tu. Mula-mula bolehlah bagi pilihan seperti bagi tau colour, bunyi, lama-lama anak boleh develop six sence by concentrating. Anak akan dapat teka apa benda dalam kotak tissue tu ... ni semua untuk aktifkan otak sebelah kanan. Tapi ingat ..... semua game yang kita nak buat dengan anak tu cuma boleh buat setengah jam sehari ... tak perlu lama-lama.

Sebelum melalukan semuanya tu ... kenalah tarif nafas dalam-dalam dan relexs ... tak boleh buat time tengah nak masak ke, basuh kain ke, tengok tv ke, tak menjadi nanti. Buat kena ikhlas, and merendah diri sikitlah. Kalau diizinkan Allah pandailah anak kita tu nanti ... Bila dah ok bersyukurlah dan ingat yakinkan diri.

Dan akhir sekali jangan gunakan telalu banyak perkataan JANGAN kat anak-anak, kalau kita banyak sangat guna perkataan tersebut kat anak-anak ... itulah yang anak akan buat, so lepas nie kena ganti perkataan JANGAN tu kepada perkataan lain pulak, contohnya, TOLONG SENYAP ABANG, berbanding JANGAN BISING BANG ..

Dalam islam sendiripun menggalakkan kita ibubapa bercakap2 atau berdoa dengan anak-anak ketika mereka dalam proses nak tidur sebab pada ketika itulah di antara waktu-waktu doa dimakbulkan. Betul tak? ..

1 ulasan:

umi_e said...

ermmmm dah pernah jugalah try cara cam no1 tu TAPI rasanya lebih berkesan utk 'kanak2 kecil' saja kot...