DARI IBU UNTUK PEMINAT BLOG

Wednesday, September 24, 2008

DAPAT SURAT INTERVIEW

SELASA (23/9/08)

Pagi ni ibu gi kerja biasa aja cuma zeti aja lambat sikit dan akhirnya punch kad ibu merah, pertama dalam bulan ni ... Apa nak buat, jalan jem. Bulan depan kenalah ikut waktu lama pukul 8.30 pagi dan balik pukul 5.30 petang.

Sebelum ke sekolah berposing dengan kekawannya

Inilah koleksi binatang kesayang zeti

Hari ni tak ada mood nak buat kerja, sebab mood raya dah mula menjalar. Dimana-mana aja dah terdengar lagu raya. Walau bagaimanpun ibu lihat sesetengah mereka waktu nilah sibuk dengan kerja. Raya dah dekat, kerja tak siap nanti tak boleh raya lak ... kenalah buat kerja cepat-cepat kan? Tapi ibu lak ashik nak shopping ... Tengahari tadi dah terbang RM12 (pergi masaklah ... masak ikan pari bakar, ikan masak lemak kuning dan masak kat rumah sayor campur). Lepas tu ibu ke d8 cari cenderamat untuk di bawa pulang (dapatlah apa yang dihajati), kemudian beli kacang goreng kering dan kacang botak dan terus balik. Tak boleh tunggu lama nanti ada aja yang dikehendakinya.


Mereka yang sentiasa sibuk bekerja walaupun esok nak raya

Pukul 2.00 ptg. sedang ibu membelek pc tetiba muncul cc dengan menayang-nayang sepucuk surat sambil mulutnya berkata surat temuduga. Berderu darah ibu ... bila surat yang ditayangkan itu untuk ibu. Ohhh ... surat yang lama ditunggu tu dah sampai akhirnya. Ingatkan tahun depan baru dapat. Berdebar juga bila diingat nak ditemuduga, itu sebab ibu malas nak minta apa-apa jawatan, walaupun ibu ada kelayakan. Ibu akan gugup bila terpandang si penemuduga. Gembira bercampur bimbang .... tak tahulah babah benarkan ibu menghadiri temuduga tu atau tidak, sebab dia tak berminat nanti ibu kena pergi kursuslah, periksalah dan berbagai-bagai lagi. Nasib baiklah hari temuduga tu tak dibulan puasa ni .... tapi pada 5 November nanti. Oklah juga masih ada 1 bulan lagi untuk ibu bersedia. Walaubagaimanapun ibu bertekat untuk cuba menghadirinya.

Petang ni ibu tak sabar-sabar nak tunggu babah balik nak beritahu berita ni ... Nak tengok apa pandangan dia. Tunggu punya tunggu babah lambat balik hari ni ... di berbuka di luar dengan kawannya. Kenalah ibu tunggu lagi dan akhirnya babah muncul. Setelah babah bersiap dan duduk rehat di hadapan tv, ibupun ceritalah yang ibu dipanggil temuduga. Nak tahu apa kata babah, "kenapalah tak minta 10 tahun yang lalu? tapi bila nak pencen nanti gajinya oklah" terang babah. Terkebil-kebil ibu dibuatnya. Alahhhhh ... dulu masih tak terbuka pintu hati ni untuk bertukar jawatan, tapi sekarang ni ... oleh kerana beban kewangan meningkat maka ibu pun cuba-cubalah .... manalah tahu ada rezeki. Nampaknya babah tak banyak cakap lagi, mungkin menerima aja apa yang ibu katakan.

Akhirnya malam tu ibu tidur dengan lena menunggu esok yang bakal menjelma ....

0 ulasan: