DARI IBU UNTUK PEMINAT BLOG

Thursday, January 22, 2009

PINTU-PINTU REZEKI DI BUKA

PINTU-PINTU REZEKI DI BUKA

Bersempena bulan mulia ini pintu rezeki dibuka bagi keluarga ibarat bahan bakar bagi kenderaan bermotor, tanpanya kenderaan bermotor akan berhenti, begitu pula keluarga, tanpa rezeki ia tidak tegak. Oleh kerana itu masalah rezeki bagi kebanyakan keluarga adalah masalah utama yang menyibukkan mereka kerana ia memang pemenuh hajat hidup keluarga.

Menurut pengamatan tidak sedikit keluarga yang berpandangan bahawa berpegang kepada syariat Islam mengurangi peruntukan rezeki dan menutup sebahagian pintu-pintunya, lebih parah dari itu ada yang beranggapan bahawa untuk meraih kemudahan dan kelapangan rezeki maka mata harus ditutup dari batasan-batasan syariat khususnya terkait hukum halal haram, akhirnya muncul celetukan, Hari ini masih memikirkan halal-haram, yang haram sahaja sulit didapat lebih-lebih yang halal.

Dalam keadaan ekonomi yang berat, orang-orang menganggur meningkat jumlahnya, akibatnya pekerjaan terasa menipis kerana diperebutkan oleh angka yang besar sementara hajat hidup tidak pernah mengenal kata henti, terus meningkat jumlah dan harganya, hal mana semua itu menuntut keluarga bekerja keras mencari sebab-sebab dan pintu-pintu rezeki alternatif demi memenuhi tuntutan hidup, bukan sesuatu yang tercela selama hal tersebut dalam batas-batas koridor yang diletakkan syariat.

Hanya sahaja kebanyakan keluarga muslim dalam usaha mencari sebab-sebab dan pintu-pintu rezeki hanya bertumpu kepada sebab-sebab materialistik semata di mana ia juga menjadi tumpuan keluarga-keluarga pada umumnya, maka yang terpikir oleh keluarga-keluarga tersebut adalah misalnya membuka usaha ini dan itu, berdagang ini dan itu, belajar keterampilan ini dan itu, hanya sebatas itu, titik, tidak lebih.

Kita tidak mungkiri bahawa semua itu merupakan sebab-sebab dan pintu rezeki akan tetapi keliru manakala yang terpikir hanyalah sebatas itu kerana di samping sebab-sebab tersebut masih ada sebab-sebab dan pintu-pintu rezeki lain yang jarang terpikirkan oleh kebanyakan orang dan justeru ia lebih mujarab.

Sebab tersebut adalah mengetuk pintu Allah sebagai pemilik dan pembahagi rezeki sesungguhnya. Allah tidak membiarkan manusia tanpa petunjuk dalam mencari rezekiNya, Dia telah mengurus dan meletakkan sebab-sebabnya. Jika manusia berkenaan mengetuk pintu Allah niscaya sebab-sebab rezeki akan dimudahkan olehNya tanpa keraguan. Pertanyaannya dengan apa kita mengetuk pintu Allah?

PERTAMA - TAUBAT DAN ISTIGHFAR

Taubat adalah kembali kepada Allah setelah melakukan perbuatan dosa. Dan istighfar adalah memohon perlindungan kepada Allah dari nampak buruk dosa yang dilakukan. Yang dimaksud dengan taubat dan istighfar di sini bukan sebatas ucapan tanpa bukti nyata perbuatan sebab jika demikian maka ia bererti dusta.

Taubat yang benar adalah taubat yang memberi bekas pada perbuatan pelakunya inilah taubat pembuka pintu rezeki Allah. Firman Allah Petikan dari Surah Noh Ayat 10-12 yang berbunyi
سُوۡرَةُ نُوح

فَقُلۡتُ ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ إِنَّهُ ۥ كَانَ غَفَّارً۬ا (١٠) يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارً۬ا (١١) وَيُمۡدِدۡكُم بِأَمۡوَٲلٍ۬ وَبَنِينَ وَيَجۡعَل لَّكُمۡ جَنَّـٰتٍ۬ وَيَجۡعَل لَّكُمۡ أَنۡہَـٰرً۬ا (١٢)
Maksudnya: Sehingga aku berkata (kepada mereka): Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Dia Maha Pengampun. (10) (Sekiranya kamu berbuat demikian), Dia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu; (11) Dan Dia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan Dia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya). (12)

Kita baca bagaimana ayat di atas menetapkan janji Allah dari istighfar yakni kemakmuran hidup: hujan turun deras, harta dan anak-anak diperbanyak sebagai bukti kemakmuran, kebun-kebun ditumbuhkan yang disalir oleh sungai-sungai sebagai sumber hidup.

Amirul Mukminin Umar bin Khattab berpegang kepada ayat di atas manakala dia keluar meminta hujan, yang dilakukannya adalah beristighfar. Begitu pula al-Hasan al-Basri, ketika dia didatangi oleh tiga orang pengadu. Yang pertama mengadukan kekeringan, yang kedua mengadukan kesempitan hidup dan yang ketiga meminta doa agar dikaruniai anak. Al-Hasan menjawab dengan satu jawab, "Beristighfarlah."

KEDUA - BERTAKWA

Bertakwa kata Imam an-Nawawi adalah mentaati perintah Allah dan larangan Allah. Yang pertama dengan melaksanakannya dan yang kedua dengan menjauhinya. Takwa merupakan sebab dibukanya rezeki oleh Allah bahkan ia merupakan sebab diangkatnya kesulitan.

Firman Allah Petikan dari Surah At-Thalaq Ayat 2-3 yang berbunyi
سُوۡرَةُ الطّلاَق
فَإِذَا بَلَغۡنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمۡسِكُوهُنَّ بِمَعۡرُوفٍ أَوۡ فَارِقُوهُنَّ بِمَعۡرُوفٍ۬ وَأَشۡہِدُواْ ذَوَىۡ عَدۡلٍ۬ مِّنكُمۡ وَأَقِيمُواْ ٱلشَّهَـٰدَةَ لِلَّهِ‌ۚ ذَٲلِڪُمۡ يُوعَظُ بِهِۦ مَن كَانَ يُؤۡمِنُ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ‌ۚ وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُ ۥ مَخۡرَجً۬ا (٢) وَيَرۡزُقۡهُ مِنۡ حَيۡثُ لَا يَحۡتَسِبُ‌ۚ وَمَن يَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسۡبُهُ ۥۤ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَـٰلِغُ أَمۡرِهِۦ‌ۚ قَدۡ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدۡرً۬ا (٣)

Maksudnya : Kemudian, apabila mereka (hampir) habis tempoh idahnya, maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik dan adakanlah dua orang saksi yang adil di antara kamu (semasa kamu merujukkan atau melepaskannya) dan hendaklah kamu (yang menjadi saksi) menyempurnakan persaksian itu kerana Allah semata-mata. Dengan hukum-hukum yang tersebut diberi peringatan dan pengajaran kepada sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), (2) Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu (3).

Hafizh Ibnu Katsir berkata, Maksud ayat ini adalah barangsiapa bertakwa kepada Allah dengan melakukan apa yang diperintahkanNya dan meninggalkan apa yang dilarangNya niscaya Allah akan memberinya jalan keluar serta rezeki dari arah yang tidak diduga yakni tidak terlintas dihatinya." Firman Allah Petikan dari Al-Araf Ayat 96 yang berbunyi
سُوۡرَةُ الاٴعرَاف
وَلَوۡ أَنَّ أَهۡلَ ٱلۡقُرَىٰٓ ءَامَنُواْ وَٱتَّقَوۡاْ لَفَتَحۡنَا عَلَيۡہِم بَرَكَـٰتٍ۬ مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِ وَلَـٰكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذۡنَـٰهُم بِمَا ڪَانُواْ يَكۡسِبُونَ (٩٦)

Maksudnya: Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertakwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.

KETIGA - TAWAKAL

Tawakal adalah menyandarkan diri kepada Allah yang diikuti dengan usaha maksimal dalam batas-batas yang dibolehkan, ia merupakan salah satu sebab yang dengannya Allah membuka rezekiNya bagi hamba-hambaNya. Rasulullah saw bersabda yang maksudnya : Sesungguhnya, seandainya kalian bertawakal kepada Allah sebenar-benar tawakal, nescaya kalian akan diberi rezeki sebagaimana rezeki burung-burung. Mereka berangkat pagi-pagi dalam keadaan lapar dan pulang petang hari dalam keadaan kenyang - Petikan dari Hadis Riwayat At-Tirmidzi.

Hadis ini menjelaskan bahawa barangsiapa bertawakal kepada Allah niscaya dia dilimpahi rezeki yang cukup seperti burung-burung yang pergi pagi dalam keadaan perut kosong dan pulang petang dalam keadaan kenyang.Bagaimana tidak demikian sementara dia telah bertawakal kepada dzat di mana barangsiapa bertawakal kepadaNya nescaya Dia akan mencukupinya, firman Allah Petikan dari Surah At-Thalaq Ayat 3 yang berbunyi
سُوۡرَةُ الطّلاَق

وَيَرۡزُقۡهُ مِنۡ حَيۡثُ لَا يَحۡتَسِبُ‌ۚ وَمَن يَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسۡبُهُ ۥۤ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَـٰلِغُ أَمۡرِهِۦ‌ۚ قَدۡ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدۡرً۬ا (٣)

Maksudnya : Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya.


Perlu ditekankan di sini bahawa tawakal tidak bererti berpangku tangan dan meninggalkan usaha dan jerih payah, justeru usaha dan penat payah itu termasuk bahagian dari tawakal. Lihatlah burung dalam hadits di atas, ia bertawakal tetapi ia tetap berangkat pagi menyongsong rezekinya di hari itu.

KEEMPAT - SILATURRAHIM

Silaturrahim adalah menyambung rahim yakni kerabat dekat dengan berbuat baik kepada mereka melalui ucapan dan perbuatan sesuai dengan tuntutan semasa. Nabi saw telah menetapkan bahawa salah satu sebab rezeki adalah silaturrahim. Imam al-Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Nabi Muhamad SAW bersabda yang Maksudnya : Siapa yang senang dilapangkan rezekinya dan diakhirkan ajalnya (dipanjangkan umurnya) maka hendaklah ia menyambung (tali) silaturrahim.

Dalam hadis ini Nabi Muhamad SAW menetapkan bahawa silaturrahim menghasilkan dua perkara : keluasan rezeki dan bertambahnya umur atau panjang usianya . Dari sini Imam al-Bukhari meletakkan bab untuk hadits di atas, 'Bab orang yang dilapangkan rezekinya sebab silaturrahim.'

Silaturrahim mempunyai pengaruh besar dalam berkembangnya harta dan menepis kemiskinan dan kesulitan hidup bahkan orang-orang yang bermaksiat boleh berkembang hartanya disebabkan oleh silaturrahim. Ini adalah barakah silaturrahim.

Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abu Bakrah bahawa Nabi saw bersabda : "Sesungguhnya ketaatan yang paling disegerakan pahalanya adalah silaturrahim. Bahkan hingga suatu keluarga yang ahli maksiat pun, harta mereka boleh berkembang dan jumlah mereka bertambah banyak jika mereka saling bersilaturrahim. Dan tidak ada suatu keluarga yang saling bersilaturrahim kemudian mereka kekurangan."

KELIMA - INFAK DI JALAN ALLAH

Yang dimaksud dengan infak di jalan Allah adalah memberikan sebahagian harta kepada jalan Allah yakni jalan-jalan agama dan kebaikan seperti membantu fakir miskin, menyokong amal dakwah, mendukung jihad melawan orang-orang kafir dan yang sejenisnya.

Berinfak di jalan Allah adalah salah satu kunci rezeki hal ini ditetapkan oleh beberapa dalil dari al-Quran dan hadis. Allah berfirman, Petikan dari Surah Saba Ayat 39 yang berbunyi
سُوۡرَةُ سَبَإ
قُلۡ إِنَّ رَبِّى يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ مِنۡ عِبَادِهِۦ وَيَقۡدِرُ لَهُ ۥۚ وَمَآ أَنفَقۡتُم مِّن شَىۡءٍ۬ فَهُوَ يُخۡلِفُهُۖ ۥ وَهُوَ خَيۡرُ ٱلرَّٲزِقِينَ (٣٩)

Maksudnya : Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia-lah pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.

Perhatikanlah, "Allah akan menggantinya," dengan apa Dia menggantinya? Boleh menggantinya dalam bentuk pahala dan boleh pula dalam bentuk rezeki kerana Dialah pemberi rezeki sebaik-baiknya. Jadi barangsiapa berinfak bererti dia meraih janji penggantian dari Allah sebaliknya adalah sebaliknya, ertinya hartanya lenyap tanpa ada janji penggantian dari Allah.

Harta adalah pinjaman, ia pasti akan habis kerana kita pasti menggunakannya maka beruntunglah orang yang pada saat dia menghabiskan hartanya diberi janji penggantian, dengan begitu hartanya akan tetap mengalir silih berganti ditambah dengan pahala yang bertambah.

Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dari Abu Hurairah r.a. Nabi Muhamad SAW bersabda yang maksudnya : Allah Taala berfirman, ' Wahai anak Adam! Berinfaklah, nescaya Aku berinfak(memberi rezeki) kepadamu.

0 ulasan: