DARI IBU UNTUK PEMINAT BLOG

Wednesday, February 25, 2009

ALKISAH DI PAGI RABU DAN HAPPY BIRTHDAY TO YOU

RABU (25/2/09)

Pagi ni ibu tak berapa sihat tapi oleh kerana dah janji dengan kekawan di pejabat ibu cuba juga bangun untuk menyediakan ayam goreng dan sambal tumis ikan bilis, sementara tu kawan ibu (cc ros dan ila) sediakan telor rebus, kacang & ikan bilis goreng, timun dan juga bahan-bahan untuk nasi lemak (daun pandan, santan & hirisan bawang merah dan halia). Akhirnya siap juga ibu mengoreng ayam dan sambal tumis. Kemudian ibu kejutkan babah yang akan keluar awal ke pejabat sebab babah akan ke PD lagi untuk menghadiri kursus. Itulah sebabnya ibu tak berminat untuk memohon jawatan baru kerana pelbagai kursus menanti, dah tu ... kena ambil dan lulus PTK lagi, kalau tak ambil nanti tak disahkan jawatan. Bukannya senang-senang nak disahkan dalam jawatan sekarang ni ... Kasihan babah, terpaksa menghadapi semua tu .... Bersabarlah babah, demi anak-anak dan kehidupan keluarga kita di hari muka. Ibu sentiasa menyokong dan merestui pemergian babah untuk berkursus.

Cuaca pagi ni taklah seceria semalam, pepagi lagi dah hujan, jalan raya pula licin dan sesampai di persimpang bulatan ke pejabat, ibu lihat lengang aja. Hairan pulak ... selalunya kalau hujan-hujan begini dah pasti berbaris kenderaan. Ok juga lah tu ... tapi sesampai aja di pejabat, begitu juga keadaannya ... lengang, semua bilik masih bergelap lagi. Ibu pun tak kisahlah mungkin mereka ada meeting di luar agaknya. Kemudian ibu dan ila pun mulalah masak nasi lemak dan semasa ibu nak masuk ke bilik pantry, periuk yang berisi beras di tangan ibu terjatuh dan bertaburanlah beras tu ... Apalah ibu ni cuai sangat ... entahlah hari ni dari rumah lagi pelbagai kejadian yang mencemaskan berlaku pada ibu. Seperti dijalan raya tadi ibu hampir-hampir disondol dek bas NADI disebabkan kereta di hadapan ibu brek tetiba. Bas tu pulak berhenti dekat sangat dengan kereta ibu dan sekali lagi iaitu semasa nak membelok ke lorong kiri tetiba aja muncul bas NADI tersentak ibu tapi buat tak kisah aja ... tapi tergamam juga tu .. hingga tersasar dari laluan biasa.

Sedang ibu kusyuk didepan pc tetiba muncul seorang officer dan memaklumkan kelambatan beliau sampai ke pejabat hari ni. Sebenarnya ada dua tempat kemalangan disepanjang untuk ke Putrajaya. Itulah sebabnya semua bilik gelap gelita dan kemudian muncul pulak yang lain-lain. Nak dikatakan setiap minggu mesti ada aja kemalangan di sepanjang jalan untuk kepejabat. Tapi tak kisahlah kan ... ibu selamat sampai pada tepat waktunya.

Oh ya ... hari ni ibu buatkan nasi lemak sebab kawan ibu ni (ila) birthdaynya hari ni ... kebetulan pulak ibu ada niat nak buat nasi lemak belanja kekawan maka bolehlah joint sekali. Untuk teman ibu ni ... ibu ucapkan SELAMAT MENYAMBUAT ULANG TAHUN YANG KE ? semuga dipanjangkan umar, dimurahkan rezeki dan cepat-cepatlah dipertemukan jodoh, tak sabar rasa nak makan nasi minyak mereka tu ... tapi kalau dah sampai waktu bila hantar kad ibu tak datang pulak ...

HAPPY BIRTHDAY TO YOU

0 ulasan: