DARI IBU UNTUK PEMINAT BLOG

Wednesday, June 24, 2009

ANGAH DALAM MINGGU ORENTASI DI KPTM BANGI

RABU (24/6/09)

Hari ni ibu tak kerja sebab nak hantar angah ke KPTM di Bangi. Punyalah banyak brosuer kolej dan pusat pengajian tinggi yang datang ke rumah dan punyalah banyak ibu mendaftar secara online ke semua pusat pengajian tinggi akhirnya Bangi juga yang dipilih oleh angah. Sebab utamanya ialah tempatnya berhampiran putrajaya, mudah untuk berulang alik bila hari minggu (lagi pun dia bercadang nak bawa motosikal ke kolej nanti). Sebenarnya dia mendapat tawaran dari KPM (Kolej Profesional Mara di Melaka, UNICOP di Gombak & Politeknik Sultan Azlan Shah di Perak) tapi semuanya ditolaknya, akhirnya dia ke Bangi.




Kami bertolak dari Putrajaya pukul 8.45 pagi dan sampai di sana pukul 9.10 pagi. Orang dah mula ramai beratur. Ibu tak dibenarkan turut sama mendaftar dan tinggallah angah menguruskan halnya sambil ibu memantau dari jauh aja. Nasib baik semua maklumat-maklumat yang diperlukan telah ibu siapkan awal-awal lagi dan mudahlah bagi angah berurusan semasa mendaftar. Walau bagaimanapun ada sedikit perkara yang tak dapat angah urusakan dan terpaksalah ibu datang membantunya. Itulah ashik ingat tentang baju cantik, seluar cantik hingga hal-hal pendaftaran tak dihiraukannya. Akhirnya pukul 11.00 pagi angah siap mendaftar dan kamipun ke dewan untuk mendengar taklimat dari Pengetua KPTM. Elok juga dia terangkan segala-galanya dari hal pengajian hinggalah hal pinjaman MARA dan PTPN.






Kemudian pukul 12.15 tengahari kamipun bertolak ke asrama untuk mendaftar dan mengemas bilik asrama. Oleh kerana kami datang awal maka dapatlah angah memilih katil dan almari yang elok dan mereka yang lain dapat katil double daker. Satu bilik ditempatkan 3 orang disertakan juga 3 buah almari dan meja tulis (oklah tempatnya) tapi bilik air terpaksa berkongsi dengan penghuni di bilik sebelah. Kata angah berebut juga bilik air ...





Walau bagaimana pun semuanya berjalan dengan baik dan esok bermulalah angah dengan minggu orentasinya. Walau bagaimanapun keesokkan harinya angah menalipon minta bawa kasut sukan dan seluar sukan. Itulah angah ashik fikirkan baju yang hendak dipakai masa belajar nanti hingga terlupa yang kasut sukan tak dibawa nya. Yang jadi mangsa ibu dan ayah juga ..... kenalah menghantarnya pada malamnya (pukul 10.00 hingga 11.30 mlm kami menunggunya habis orentasi). Nasib baiklah tempat belajar dan rumah tak jauh, kalau di Melaka ... nampaknya gi sendirilah cari ... Itulah angah yang suka melaram hingga terlupa yang lain-lain.

0 ulasan: