DARI IBU UNTUK PEMINAT BLOG

Thursday, June 18, 2009

CUBA MENYESESUAIKAN DIRI

KHAMIS (18/6/09)

Diam tak diam dah 3 minggu ibu di KKM, minggu pertama kami jadi seperti perlarian. Sekejap di suruh ke sana, sekejap di suruh kesini dan akhirnya Jumaat (5/6/09) kami pun dipanggil untuk diberikan penempatan masing-masing. Dengan rasa berdebar-debar kamipun melangkah ke tingkat 7 (sumber mansusia) untuk mendapatkan surat penempatan. Nampaknya masing-masing gembira kerana telah tahu dimana mereka ditempatkan cuma mereka menunggu kalau-kalau ada yang sama tempat. Ibu serta 9 orang lagi telah ditempat di Bahagian Perubatan dan kami pun melapor diri di Unit Pentadbiran & Kewangan. Ingatkan kami semua ditempatkan di situ tapi di bahagi-bahagikan lagi ke cawangan-cawangan yang lain. Akhirnya tinggallah ibu dan seorang lagi ditempatkan di Unit Pentadbiran & Kewangan.

Tempatnya taklah berapa besar dan terdapat 2 orang PPT yang dipanggil EO. Mula-mula ibu terasa kekok juga nak panggil PPT tu EO, almaklumlah di tempat lama kami panggil semua pegawai dengan 'puan', 'cik' dan 'Encik'. Susah juga nak biasakan panggil EO tapi akan ibu cuba juga untuk panggilnya EO. Disamping itu terdapat seramai 13 PT(PO), 3 PAP dan seorang cc. Kebanyakkannya adalah orang baru dan KPSL seperti ibu. Kesemuanya perempuan kecuali 2 PAP dan 2 kerani lelaki.

Inilah pejabat baru ibu dekat aja dengan jalan besar tapi kalau dah masuk jalan ni susah nak keluar ..

Suasana kerja seperti biasalah kalau kewangan tu sibuk dengan waran, vocher, kelim dan entah apa-apa lagi dan pentadbiran pulak sibuk dengan latihan/kursus, perjawatan dan sebagainya. Sekarng ni mereka sibuk dengan persiapan hari keluarga dan kursus motivasi team building (unit pentadbiran & kewangan yang menguruskannya) hujung minggu ini di Melaka. Kebetulan hari ni ada pulak seorang staf di situ nak bertukar (naik pangkat), maka hari ni mereka adakan mesyuarat persediaan untuk pergi kursus bersekali dengan jamuan hari jadi dan perpisahan tapi tak pulak mengalu-alukan kehadiran kami. Tak apalah kalau tak nak sambut kehadiran kami .... nasib baik ibu dikecualikan untuk turut sama mereka pergi kursus kalau tidak susah juga sebab babah tiada minggu ni dan lagi hari sabtu nanti nak ambil report kad sekolah zeti. Tapi kawan ibu yang seorang lagi dipelawa untuk turut sama, kebetulan ada lagi tempat kosong.

Ibu dahpun mula menerima kerja, kerja yang pertama sekali ibu buat ialah memo edaran untuk mengembalikan pas degital setelah bersama atau bertukar. Kemudian ibu ditugaskan mengumpul rekod kursus/latihan yang telah dihadiri oleh semua Bahagian dan cawangan serta unit bagi Bahagian Perubatan. Perkara yang paling sukar bagi ibu ialah untuk menalipon orang, tapi akhirnya ibu kena juga buat kalau tidak EO mengamuk nanti. Kini ibu cuma menunggu apa yang perlu ibu uruskan seterusnya. Semuanya ini akan diuruskan pada minggu hadapan kerana 26 Jun ini ada mesyuarat ISO dan maklumbalas perlu dimaklumkan sebelum mesyuarat. Dahlah tu ibu pulak nak cuti pada 24/6/09 ni ... mudah-mudahan dapatlah ia disiapkan sebelum mesyuarat bermula. Yang satu hal lagi komputer ashik aja tak berfungsi, ini yang sangat ibu tidak gemar. Di sini kalau komputer rosak ke, tak ada letrik ke bermintu baru siap, tak seperti di mot, hari ni komputer tak berfungsi dah bising kami ke IT.

0 ulasan: