DARI IBU UNTUK PEMINAT BLOG

Monday, August 31, 2009

BALIK KAMPUNG DAN HARI MERDEKA

Petang Jumaat yang lalu selepas berbuka kami sekeluarga berangkat ke Muar. Pada mulanya along diarah ikut sama tapi selepas aja berbuka dia tak jadi lak nak ikut. Nak teman angah katanya, tapi angah tak mahu. Ibu tak kisah cuma kasihan mereka nak berbuka dan bersahur nanti. Akhirnya babah, ibu, uda dan zeti aja yang balik, kami bertolak pukul 9.00 malam. Seronok juga balik malam-malam ni sebab jalan taklah sibuk sangat. Kami sampai kampung pukul 11.00 malam, ketika itu semua orang dah tidur dah ... Pukul 5.00 pagi barulah nenek zeti kejutkan kami untuk makan sahur.

Esoknya Sabtu, pepagai lagi babah dan ibu dah ke pasar (lama tak gi pasar muar). Apabila sampai di sana tengok ikan pelbagai jenis, rasanya semua hendak dibeli. Akhirnya kami beli ikan sedadu (asam pedas), ayam (goreng KFC), daging (cadang nak masak kicap untuk berbuka tapi tak jadi dan bercadang untuk berbuka esoknya), sayur kobis, mee (nak buat mee bandung tapi tak sempat dah nak balik dah) dll. Biasalah kami kalau balik kampung mesti ke pasar.

Sesampai di rumah kami ke kebun dan terlihatlah ada saki baki buah rambutan dan juga duku. Tapi sebelum dapat mengambilnya kami kenalah bertarung dengan si kerengga dahulu. Kasihan kan dah lah dapat saki baki, kemudian kenalah berjuang (berjuang sampai mati) nak makan rambutan dan duku. Kemudian terpandang pulak ubi kayu (nak makan dengan sambal tumis tapi setelah masak ubinya pahit dan esoknya nenek zeti buat kuih keria). Uda pulak sesampai aja di kampung dia cuma tidur dan duduk menghadap tv aja tak ke mana-mana. Kasihan dia tiada kawan.




Petangnya kami ajak anak buah ke pasar ramadan untuk beli air serta kuih muih. Seronok bila sampai waktu berbuka kami pun makan bersama-sama nenek zeti. Begitulah hari seterusnya tapi kami cuma sempat bersahur bersama sebab babah ajak balik selepas asar. Sebelum tu kami sempat ke pasar raya di Muar (anak buah ajak beli peralatan sekolah). Sesampai di rumah dah pun pukul 4.30 ptg. Kemas barang-barang dan tak sempatlah nak buat mee bandung muar (mokda aja yang buat untuk mereka). Zeti pulak tak mahu balik dan suruh tunggu lagi (dia nak main lagi dengan kakak). Nenek zeti sempat bekalkan kuih keria ubi kayu, acara timun dengan cili hijau serta cili merah (teringin nak makan acar buatan nenek zeti), daging masak kicap, urap pengaga dan mokda pulak bekalkan kuih koci labu serta lepat pisang. Banyak juga judah berbuka puasa kami di perjalanan nanti.



Akhirnya kami bertolak balik pukul 6.00 petang dan kenderaan ketika ini taklah sibuk sangat dan kami sampai di Seremban pukul 7.00 malam. Ketika itu barulah ibu teringatkan adik ibu yang berada di Taman Seremban Jaya dan kamipun buat keputusan tumpang berbuka di rumahnya. Sesampai aja kami di rumahnya waktu berbuka dah hampir dan ibu lihat rumahnya bertaburan barang-barang dan adik ipar ibu tengah mengoreng cucur udang. Ibupun cepat keluarkan bekalan ibu tadi dan kamipun makan bersama-sama dalama suasana tak terurus (almaklumlah semua ini tak dirancang) kebetulan pulak mereka sedang mengubah suai rumah. Selepas solat kami tak tunggu makan (kasihan tengok mereka tengah sibuk) dan kembali meneruskan perjalanan pulang. Ibu pulak tak sihat (sakit kepala) ketika itu, mungkin darah tinggi ibu naik sebab dah dua hari tak makan ubat (terlupa bawa). Sesampai aja di rumah ibu siapkan apa yang ada dan terus tidur untuk menghilangkan sakit kepala.


Pagi waktu sahur barulah kepala ibu kembali lega (setelah makan ubat) dan mulalah ibu buat apa yang ada untuk sahur dan kemudian selepas subuh terus mengemas rumah yang berselerakan dengan baju-baju yang dah dicuci tak berlipat dan baju-baju yang dalam bakul masih tak berbasuh lagi. Bagi along dan angah, mereka seronok tinggal di rumah sebab Along jadi tukang masak.





ISNIN (31/8/09)

Hari ini adalah Hari Kemerdekaan negara kita. Semasa ibu di pejabat lama kami ada buat Galeri Merdeka di Bahagian tersebut. Kami bersama-sama memasang bendera Malaysia di setiap penjuru bilik. Seronok sambuat merdeka di Maritim tapi di UPK biasa aja (tiada ruang untuk kami mereka cipta) mungkin sebab itu mereka tidak berminat dengan bendera Malaysia. Pagi ni babah ke pasar dan ibu pulak biasalah mengemas rumah dan terus memasak. Oleh kerana awal lagi ibu cuma masak satu lauk aja dan selebihnya ibu sediakan bahan-bahannya sebab tak larat nak masak dan tertidur.


Selamat Menyambut Hari Merdeka

Tetiba terdengar deringan telefon dan along memanggil babah. Lah apalah halnya pulak tu ... Babah beritahu ibu yang adik iparnya (sebelum ni dah baik dari sakitnya) meninggal. Dia meninggal di hospital swasta di Selayang tenghari tadi. Babah minta ibu masak dahulu sementara menanti keputusan sama ada mereka hendak kebumikan di NS (kemahuan keluarganya) atau Ulu Yam (kemahuan isterinya).

Tunggu punya tunggu akhirnya mereka kebumikan di Ulu Yam dan babah kenalah balik kampungnya untuk bersama-sama menguruskan jenazah tersebut. Ibu tak dapatlah nak pergi sama sebab babah bermalam di sana. Malamnya ibu dapat panggilan dari babah yang mengatakan jenazahnya selamat dikebumikan selepas magrib tadi dan babah akan bermalam di sana untuk sama-sama menguruskan hal yang lain-lain. Kasihan isteri dan anak-anaknya kan, terutama di pagi raya nanti ... Semuga mereka tabah menghadapi segala dugaan tersebut di bulan yang mulia ini. Dah lama juga adik ipar babah sakit (kencing manis), selalu keluar masuk hospital dan telah dibenarkan pencen awal. Sebelum ni dia bekerja di ATM, sempat juga dia merasa duduk di rumah barunya di Country Home, Rawang.

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.”


Nampaknya raya tahun ni tak dapatlah kami beraya bersama-sama lagi seperti tahun lepas .... kita sama-sama memasak, makan dan ziarah menziarahi bersama-sama. Cuma Alfatihan aja yang dapat kami sedekahkan untuk arwah ... semuga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di sisi orang-orang yang beriman... amin ....

0 ulasan: