DARI IBU UNTUK PEMINAT BLOG

Saturday, January 9, 2010

ZETI DAN MULA MENDAFTAR DI SEKOLAH BARU

31 Disember 2009

Alkisah di pagi ini, ibu ditugaskan oleh babah untuk membawa zeti mendaftar ke sekolah barunya. Alhamdulillah, oleh kerana ibu cepat mendaftar zeti ke sekolah, maka dapatlah zeti sekolah berhampiran dengan rumah ... Hari ni ibu kena ambil cuti untuk mendengar taklimat persekolahan zeti.

Zeti dengan sijil tadika dan cenderahatinya

Pada mulanya zeti tak mahu pergi ke sekolah barunya tapi setelah ibu pujuk maka barulah dia mahu memakai baju sekolah barunya (baju kurung putih, kain biru dan bertudung). Beg pula ibu bawa beg kecil aja sebab belum ada buku lagi. Pukul 7.15 kamipun bertolak dari rumah dengan berjalan kaki aja ... zeti nampak malu dan takut-taku. Sesampai di sekolah, ibu lihat dah ramai ibu bapa dan anak-anaknya telah berada di sekolah. Ibupun terus melihat nama zeti di papan kenyataan dan kemudian meletakkannya ditempat yang ditetapkan. Sementara tu ibu terus ke tempat lain. Dari jauh ibu lihat dia tunduk dan berwajah masam .... (malu bercampur takut agaknya). Tepat pukul 9.30 pagi ibu bapa diarah ke bilik perbincangan dan anak-anak di bawa ke kelas untuk menjalani ujian bagi menentukan tahap kecekapan mereka membaca, menulis dan mengeja. Akhirnya pukul 10.15 pagi barulah taklimat sesi pertama berakhir dan kami dibenarkan membawa anak masing-masing untuk ke makan di kantin.

Zeti dengan uniform barunya dengan wajah malu bercampur mahu ke sekolah baru

Kemudian murid-murid diminta beratur di tempat mula tadi dan diberi kelas sebenar mereka. Sebelum itu, ibu lihat zeti kembali ceria dan berpeluk-pelukan dengan teman-teman tadikanya dahulu. Maka bermulalah kembali suasana kejar mengejar antara zeti dan teman-teman lamanya dan akhirnya tudung yang sopan tadi telah ditanggalkannya dengan alasan panasssssssssss .... Begitu juga dengan rakan-rakannya yang lain.

Hari pertama persekolahan, ceria seketika

Alhamdulillah zeti lulus ujian tadi dan ditempatkan ke kelas keempat dari lima kelas. Kemudian ibu bapa menyambung taklimat sesi kedua sementara itu murid-murid di bawa ke kelas masing-masing dan diberikan buku pinjaman. Akhirnya pukul 1.15 tengahari tamatlah sudah sesi pra sekolah dan bermulalah minggu orentasi bagi zeti di sekolah barunya.


Sekembalinya ke rumah dia begitu seronok sekali untuk datang semula pada awal tahun baru nanti, tapi ibu pulak keletihan yang teramat sangat .... nak pengsan dibuatnya. Nasib baik sebelum mendaftar ibu dah minta angah belikan buku tulis dan sebagainya maka tak perlulah ibu berbaris panjang untuk membeli buku sekolah zeti.

0 ulasan: