DARI IBU UNTUK PEMINAT BLOG

Tuesday, April 27, 2010

ISO OH ISO ....

SELASA (27/4/2010)

Uhhhhh .... ibu sekarang ni tengah demam isolah, tak disangka-sangka ibu dah terlibat sama dalam aktiviti ISO di tempat kerja ibu ni. Dulu masa di pejabat lama ada juga ibu joint sama dalam hal-hal iso, tapi oleh kerana iso ni cerewet sikit maka, mereka yang terlibat tak terlarat nak uruskannya, dan rasanya hingga kini ianya tak kesampaian .... agaknya .... tapi mungkin tidak .....

Hari ni adalah hari permulaan ibu bertugas sebagai juruaudit (dalaman aja ......) hinggalah hari khamis ni .... Tak disangka-sangka banyak juga perkara yang berlaku sepanjang 9 bulan ibu berada di KKM. Terutama pasal isolah .... Ingatkan semuanya (mengenai iso) dah berakhir bila ibu berhijrah ke tempat baru .... tapi ... hampehhhhhh .... kena juga ... Ibu rasa ada juga kebaikan ibu menyertainya ... sebab ibu kini dah mula dapat menyakinkan diri bila berhadapan dengan pegawai atasan. Taklah rasa gementar bila nak berhadapan dengan mereka ... tak seperti dulu, bila dengar aja ada orang atasan nak jumpa, dah mula mengelabah .... tapi .... Alhamdulilah kini perasan tiada keyakinan pada diri sediri dah mula melepaskan ikatannya dari diri ibu.

Dan pagi tadi tepat pukul 10.30 pagi bermulalah sesi pengauditan di Unit ibu dimana ibu dan eo menjadi auditee. Banyak juga soalan yang ditanya .... seperti biasalah bila diminta untuk bercerita perihal kerja yang telah ibu lakukan .... mulalah ibu tergagap-gagap nak menjawabnya. Seperti apa yang telah ketua jabatan ditempat kerja lama ibu katakan ... yang ibu ni lemah pada pengucapan atau penyampaian tapi berjaya dalam penghasilan kerja. Itulah perkara yang kini ingin ibu kurangkan ia berada dalam diri ibu ni .... Mudah-mudahan dengan adanya aktiviti seperti ini dapatlah ibu membuat penambahbaikan dalam kerjaya ibu dewasa ni .... Terima kasih juga kepada Eo ibu dan kawan ibu Suziana yang sama-sama dengan ibu dalam sesi pengauditan pagi ni ...

Hai .... banyak juga penambahbaikan yang perlu ibu urusan hasil dari pengauditan tersebut ... Almaklumlah ibu cuma ikut apa yang orang lama buat, dan tak terfikir pulak perkara itu terlibat dalam pengauditan .... Dan esok (28/4/2010) tiba pulak giliran ibu menjadi auditor ..... Tak tahulah apa yang hendak di tanya nanti .... tukang catat maklumat boleh lah .... tapi tukang tanya soalan ... agaknya belum boleh lagilah ..... Mudah-mudahan semuanya akan berakhir dengan jayanya dan kalau boleh tak nak bagi orang lain kena NCR. Bak kata ISO, juruaudit ni bukanlah tugasnya nak mencari kesalah orang tapi cuma nak beri penambahbaikan hasil kerja seseorang. Dengan itu hasil kerja akan bertambah baik, cepat dan menetapi kehendak pelanggan. Tidak kah gitu yang kita mahu?

Oh .... ya ... dalam pada ibu kekalutan dengan iso tetiba aja dapat panggilan dari si dara ibu tu .... minta ibu datang dapatkannya sekarang juga .... sedangkan waktu tu dah pukul 1.30 tengahari. Mengelabah ibu dibuatnya terutama bila dengar dia dah mula nak nagis ..... tapi ibu kuatkan semangat dan sedapkan hati serta berdoa agar perkara-perkara yang tak sepatunya berlaku tidak akan berlaku. Maka pada petangnya selepas sesi perbincangan dengan kumpulan ibu, ibupun mulalah tak sedap duduk .... tak tahu perihal si dara ibu tu ... takut dia sampai rumah dulu dari ibu .... dia tiada kunci dan angah pulak tengah sibuk dengan final examnya .... dan tak balik rumah. Ibu pulak lupa nak pesan dia suruh tunggu ibu di sekolah ....

Akhirnya tepat pukul 5.00 petang ibu pun cabut dulu ..... dan tak dapat nak ot hari ni .... Alhamdulillah bas cepat sampai dan sesampai ibu di rumah dia sedang termenung menunggu ibu sampai dan ibu nampak wajahnya yang nak nagis sambil katanya ..... ada cicak tadi dan dia takut cicak .......

2 ulasan:

aku mama chami said...

zeti takut cicak ye..siannye dia..meh acik rima pukul cicak tu..

OM & KAY FAMILY said...

Hai acik rima ... lama tak juga ye ... Zeti takut cicaklah ... sejak hari tu tak mahu lagi balik sendiri ... chami pulak cam mana?