DARI IBU UNTUK PEMINAT BLOG

Wednesday, March 25, 2009

SUSAHNYA NAK PILIH KURSUS UNTUK ANGAH

KHAMIS (27/3/09)

Masuk hari ni ... bermakna dah seminggu angah berada di Kem Ulu Pari, tapi ibu dah berminggu bergelut dengan pemilihan kursus ke IPTA untuk angah. Sepatutnya angah yang bersusah payah memilih kursusnya tapi ibu tengok dia buat tak kisah aja, sedangkan ibu dan babah bimbang kalau-kalau dia tak terpilih ke tempat pengajian yang selesa. Almaklumlah sekarang ni banyak persaingan untuk kemasukan ke IPTA dan lagi ibu bimbang kalau tersalah pilih lagi, akibatnya seperti apa yang telah along alami dulu. Kasihan along, dek kesilapan ibu dan kemalasan dia untuk memilih sendiri akhirnya dia kini menanggung kepayahan untuk menamatkan kurusnya di Kolej Komuniti, salah dia juga sebab tak nak usaha atau maklumkan kemana mahu ditujunya selepas SPM.

Kalau boleh kali ini biarlah angah dapat ditempatkan ke tempat pengajian yang selesa untuk dia meneruskan cita-citanya untuk menjadi usahawan yang berjaya. Ibu harianlah dia ni ... belajar bidang kejuruteraan, tapi yang dimintainya keusahawanan. Alangkah baik dia teruskan pengajiannya dalam bidang kejuruteraan. Asas dah ada dan kini kelulusan bolehlah diharapkan walaupun tak mungkin dapat ke IPT yang sebenar tapi belajar bidang kejuruteraan di kolejpun ok kan ....

Semalam adalah hari terakhir untuk kemaskini kemasukan ke IPTA, dengan hati iklas ibu catatkan satu per satu kursus-kursus yang dimintainya iaitu akauntan, pengurusan perniagaan, pengurusan bank, perhotelan, maklumat it, perbankan islam dan seterusnya. Mudah-mudahan diantara lapan pilihan tu ... tersangkutlah salah satunya kurus tersebut di Uitm Shah Alam. Yang lain-lain tu ada juga ibu minta seperti di Politeknik dan Kolej-kolej bersekutu UITM. Ibu tak tahulah sama ada kursus-kursus tersebut sesuai atau tidak untuk dia mengikutinya.

Ibu sebenarnya tak berapa pandai hal-hal mengenai permohonan kemasukan ke mana-mana Universiti atau kolej ni ... sama ada nak minta dulu kolej lain atau tunggu dulu keputusan ke ipta tu ... Almaklumlah tak pernah menguruskan kemasukan anak ke IPTA. Kalau tunggu keputusan ke IPTA, takut pulak di kolej-kolej nanti tiada tempat lagi. Nak tanya orang malu .... nanti apa pulak kata mereka .... dan nak buat keputusan sendiri takut jadi seperti along. Dan lagi selalunya kalau di kolej ni yurannya mahal kan?

Walauapapun ibu berserah ajalah .... ibu dah usahakan apa yang termampu .... mudah-mudahan ibu tak tersalah pilih kursus untuk angah. Mudah-mudahan angah dapat melanjutakan pelajarannya ke tempat yang baik untuk dia teruskan usaha mencapai cita-citanya untuk menjadi usahawan yang berjaya.

2 ulasan:

baBe_ieza said...

bagusnya la ade mak macam kak kay ne...

OM & KAY FAMILY said...

Tima kacih iza ... dah tanggungjawab kita kan ... nanti iza dah ada baby taulah macam mana ..