DARI IBU UNTUK PEMINAT BLOG

Monday, June 15, 2009

JAMUAN PERPISAHAN UNTUK IBU

ISNIN (15/6/09)


Hari ni sekolah mula dibuka, maka ibu & zeti bergegas untuk ke pejabat dan ke tadika sebab takut jalan jem dan tak dapat parking pulak nanti, almaklumlah di tempat baru ni .... ibu kena cepat sikit. Walau bagaimanapun alhamdulillah ... lega rasanya dapat tempat parking dan ada 20 minit untuk sampai ke Blok E1.


Inilah big bos ibu (En. Abdullah) dari bujang hingga masing-masing anak dah besar panjang, setia bersama

Sesampai aja di pejabat ibu tengok lengang aja ... nak masuk pun tadi pas tak boleh guna, kenalah tunggu di luar .... Oh ya ... tengahari ni ada jemputan khas dari pejabat lama ibu. Tak sabar rasanya nak ke sana. Sebelum tu ibu cuma duduk relax aja, tak ada kerja nak dibuat. Ibu ashik tengok jam, dah pukul 11.00 ke belum .... Sambil tu ibu pun tolong lah member sebelah susun barang di stor dan kemudian cepat-cepat minta izin nak keluar dari cc. Alhamdulillah cc benarkan.

Ini pulak second boss ibu selama 27 tahun bersamanya (Miss Lim)

Tepat pukul 11.30 pagi, ibu dapat panggilan dari cc di pejabat lama mengingatkan temujanji hari ni ... Oklah tepat pukul 11.45 pagi ibu pun segera keluar untuk ke blok D5, panas pulak cuaca di luar tapi ibu tak kisah asalkan dapat jumpa semua pegawai dan kakitangan di pejabat lama. Baru 2 minggu tak jumpa tapi terasa seperti 2 tahun pulak ... Akhirnya dalam kepenatan dan kepanasan sampai juga ibu di blok D tu ... Dari jauh lagi ibu dah terhidu bau makanan ... sedapnya ... Sebelum masuk ibu sempat singgah di tempat LPPDN dan dapatlah tengok gambar kawin ilah & epi.


c Ruslaini tempat ibu mencurah rasa sedih dan gembira

Kemudian ibu ke ruang tengah dan terpandanglah ibu akan makan yang dihidang dengan dihiasi alas meja yang begitu indah sekali ... dan akhirnya acara pun bermula dimana ibu telah diberikan hadiah dan diminta berucap. Ini yang tak gembar ni ... tapi ibu cuma dapat berkata-kata sepatah dua kata aja sebab dah tak boleh nak berkata-kata lagi ... takut air jernih akan mengalir nanti. Untuk tidak melengahkan masa lagi sebab perut mereka semua dah berbunyi maka kamipun mulalah makan sambil bergambar. Tengokalh gambar-gambar yang sempat kami abadikan untuk kali terakhir ...


Rozi & Iza teman sekerja yang sentiasa ada bersama membantu

Sedang mereka masih menjamu selera ibupun berjalan-jalan sekeliling untuk mengabdikan kenangan selama 27 tahun ibu berada di maritim. Terlalu pantas masa berlalu, tak sedar dah 27 tahun. Begitu leka dan seronoknya ibu berkhidmat di sini, tempat yang telah banyak memberi ilmu kepada ibu dari mula ibu guna mesin taip biasa hinggalah kini ... komputer dimana-mana. Ingat lagi semasa menggunakan mesin taip biasa, kalau tersalah taip jenuh untuk menaip balik, lebih-lebih lagi apabila guna liquid putih di sana sini dan bila hendak mengedarkan minit mesyuarat pulak, kenalah kami menaip minit mesyuarat dengan menggunakan kertas stensil (kertas ada karbon basah di belakangnya) dan apabila tersalah taip terpaksalah guna liquid berwarna merah, tunggu hingga kering barulah boleh ditaip atasnya tapi kalau mesin taip matanya dah tajam, nasib tak baik berlubang bila ditaip huruf 'o'. Stensel yang telah ditaip itu pulak di gelek menggunakan mesin penggelek (seperti mesen getah keping) yang diatasnya diletakkan dengan dakwat hitam dan diletakkan stensel tadi kemudian dipusingkan dimana terhasillah kertas-kertas yang telah dicetak (seperti apa yang telah ditaip tadi) tapi kalau tak bernasib baik hitam baju kita dibuatnya. Tapi kini semuanya mudah belaka, setelah ditaip ianya difotostakan aja ... senang kan? Itulah bezanya dulu dan sekarang ... Ibu rasa bahagia melalui zaman tersebut.

Teman yang sudi menghantar ibu balik ke pejabat (wah manjanya dia....)

Akhirnya tak disangka ibu akan berhijrah juga ke suatu tempat yang tak pasti lagi keadaannya. Itulah penghijrahan yang pertama dalam arena pekerjaan ibu. Jauh bezanya keadaan di sana dan di tempat baru ibu. Dulu ibu dikelilingi dengan pelbagai jawatan tapi kini dikelilingi dengan PT(PO). Ibu harap ibu akan dapat menyesesuaikan diri dengan keadaan baru ini. Untuk teman-teman di office lama, ibu harap mereka akan terus berkhidmat dengan hati yang ikhlas untuk menyara hidup kerana ALLAH. Mudahan-mudahan dengan keikhlasan bekerja, ketenangan akan sentiasa menyebelahi kita bersama demi bangsa dan negara. Kerjalah dengan seikhlas yang boleh dan setiap hari cari lah sesuatu yang boleh menceriakan hari kita, lupakan apa yang berlaku semalam tapi bersedia untuk menghadapi hari ini ... Itulah yang selalu ibu amalkan sepanjang 27 tahun ibu di maritim.


Teman-teman sejati dan sejiwa, bahagia bila bersama

Untuk itu, ibu telah dihadiahkan replika kapal layar yang sungguh indah untuk diingati dan dihayati. Terima kasih warga maritim, jasa dan kesudian kali bersama ibu selama ini dan juga sepanjang tengahari ini akan ibu ingati hingga ke akhir hayat ibu. Ibu sayang maritim, ibu sayang semua warganya. Mudah-mudahan kalian akan sentiasa berjaya didalam pekerjaan dan kehidupan dan dapat mencapai apa yang diimpikan.


Telatah kalian pengubat rinduku, ibu sayang kamu semua

Kepada teman ibu Iza dan Pn. Sabariah, mudah-mudahan kalian akan selamat melahirkan anak-anak yang comel nanti. Untuk Cik Waheeda dan Cik Zurina, ibu doakan kalian akan cepat bertemu jodoh dan berbahagia selalu hendaknya. Bagi Cc Ruslaini, ibu sentiasa mendoakan agar beliau sentiasa dapat menjalankan tanggungjawabnya dengan jayanya. Bagi Rozi, Nana, Pn. Fazilah, En. Faruq, En. Siva, Zali, Adura dan Pn. Lili ibu doakan agar kamu semua sentiasa berbahagian dengan keluarga masing-masing. Seperti juga Cik Waheeda dan Cik Zurina, ibu doakan agar En. Syukri, En. Saiful dan Jeffry cepat bertemu jodoh masing-masing. Bagi En. Shahrul dan YM ibu sentiasa doakan agar kamu dapat mejalankan tanggung jawab sebagai pekerja yang berjaya dan cemerlang. Lutfi dan Zalilah pulak ibu doakan agar kamu cepat menimbang zuriat dan akhir sekali untuk bos ibu (En. Abdullah & Miss Lim) pengalaman sepanjang 27 tahun bersama tetap dalam ingatan dan doa dari ibu agar En. Abdullah & Miss Lim dapat meneruskan sisa-sisa perjuangan dalam arena pekerjaan dengan penuh tanggugjawab dan maju jaya. Terima kasih yang tak terhingga juga kepada Cik Waheeda yang sudi melunagkan masa untuk menghantar ibu ke pejabat. Kalau nak jalan kaki, berpeluh ketiak dibuatnya.


Tengok tu..... ada-ada aja aksinya, membuat ibu terhibur seketika

Mereka yang suka beraksi, tengok tu aksinya .... ada-ada aja

Wahhhhhhh .... kalau beraksi kasi pada mereka ni .... ni yang ibu tak nak gi ni .....

Inilah replika yang akan sentiasa mengingatkan ibu tentang maritim

Sebahagian cenderahati dari teman-teman tersayang

MARITIM TETAP DALAM KENANGAN, IBU SAYANG MARITIM,
IBU SAYANG SEMUA
SELAMAT MAJU JAYA UNTUK MU MARITIM DAN WARGANYA

4 ulasan:

baBe_ieza said...

jangan sedey2 ye kak kay...kenangan tetap abadi selamanya...

OM & KAY FAMILY said...

Kak Kay rindulah kamu semua ... bila senang telefonlah 88831028... Kalau ada apa-apa email kat abyizzati@yahoo.com ok ..

ummiaqeef said...

alalala..sedihnye bace entry ni..semoga kak kay hepi & dpt menyesuaikan diri di tempat baru..kami di sini sentiase merinduimu..huhu

OM & KAY FAMILY said...

Insyakallah akan kak kay cuba menyesesuaikan diri, mudah-mudahan warga kkm pun sama seperti warga mot. Thanks ummiaqeef ...